08/07/2019 Dag 8: Kat’s verjaardag!

13 juli 2019 - Buffalo, New York, Verenigde Staten

Ontbijt, klusjes, paarden zadelen, ondertussen weet iedereen wel hoe het gaat. Ik reed vandaag opnieuw Maybelline tijdens de trail rides. Na de lunch hadden we even tijd voor de volgende trial ride.

Jim vroeg of ik Velvet wou rijden. Velvet is een prachtige zwarte merrie met een zachte vacht. Ze moet verkocht worden maar heeft een paar vervelende trekjes tijdens het rijden. Velvet verlaat niet graag de stal en heeft dus de neiging om te stoppen en terug te draaien. Ze is dan met geen stokken vooruit te krijgen. Jim en Dolly dachten beide dat ik haar wel aan kon. Ik zadelde haar op. Het doel was om naar het paviljoen te rijden en terug. Klinkt heel simpel maar dat was het niet. Ik vertrok en ik was de oprit nog niet af of mevrouw wou al terugdraaien. Ik heb doorgezet en met een beetje hulp van Dolly gingen we verder. Eenmaal aan de weg gekomen ging er weer wat mis. Velvet had geen zin om over te steken. Daar stond ik in het midden van de straat met een paard dat enkel maar achteruit wou. Nogmaals doorgezet en ook dat obstakel hebben we overwonnen. We waren nog geen paar meter verder of daar lag een super enge boomstam. Ik heb haar rustig de tijd gegeven om te kijken en dichter en dichter te komen tot ze door had dat die stam niks ging doen. De rest van de rit ging soepel. De andere meisjes zadelden ondertussen andere paarden om mee op en neer te rijden. Zo reden we met z’n allen heen en weer tot het tijd was om ons klaar te maken voor de volgende trail ride.

Na de trail ride zadelde we iedereen af. We stonden net op het punt om de paarden terug naar de wei te brengen toen Dolly zei dat we ze allemaal moesten poetsen. Er zou een fotograaf komen om nieuwe foto’s te trekken voor de website. Elk paard kreeg een grondige poetsbeurt gevolgd door een kleine fotoshoot. Na zo’n lange dag eindelijk tijd voor avondeten. We hadden iets speciaal te vieren want Kat werd vandaag 39 jaar! Dolly kocht speciaal voor haar een cake en we zongen met z’n allen uit volle borst. Nadien speelde we nog een paar gezelschapspelletjes en dan was het tijd voor bed.

1. Cathérine Gezels:
    22 juli 2019
    Haha, jij gaat zoveel geleerd hebben van die koppige paarden! Wat overigens voor paarden heel normaal is! Jij wil ze van hun kudde weg en hun instinct zegt datzelfde enkel daar het veiligste zijn. Eens ze genoeg vertrouwen in jou als leider/ruiter/menner hebben dan gaan ze mee. Geweldig. Omdat ik vroeger ook wel eens langer van huis weg was, weet ik dat af en toe iets bekends horen of je eigen taal lezen toch wel eens plezant kan zijn, schrijf ik je nu. Het is er de ideale moment voor. Mijn klusjes aan de stal zijn gedaan en de paarden schuilen in de stal voor de warmte. Ik heb vanmorgen gereden, zo vroeg als mijn lesgever wou komen. Ik ben met de schouderbinnenwaarts en travers bezig ben er nu 2 terug aan het corrigeren. Een Spaans paard, Artemis, waar tijdens het zadelmak maken de eigenares heel hard is afgevallen en waarbij paard en ruiter nu weer eerst vertrouwen in elkaar moeten krijgen. Zoals altijd was dit niet de schuld van het paard! Tijdens het wisselen van de snijtanden had ze blijkbaar een infectie opgelopen en heeft ze pijn in haar mond gehad. De aanraking van het bit in die pijnlijke mond heeft voor een explosieve reactie gezorgd en het paard ging omhoog. Iemand anders ging het dan eens rap oplossen en toen had het dier helemaal schrik. En die is er dan serieus afgebokt. 99% ‘van de gevallen is dat uit pijn of groot ongemak. 1% heeft zichzelf dat aangeleerd omdat ze er de ruiter afwillen en dat een succesvolle manier is.Heb je het gezien op de rodeo waarom ze bokken? Eens de riem in hun liezen los is, is het meestal rap gedaan. Als je de corrals bekijkt waar ze wachten voor ze in de arena gaan, staan er veel te dutten als een oud manègepaard. Ergens vind ik het wel erg dat dit de manier is waarop er mee omgegaan wordt.